Eindklant / 19.10.2010

Digital home wordt realiteit met devolo

De wereld van de technologie staat niet stil: de laatste jaren konden we kennismaken met de voordelen van allerhande nieuwe technologieën zoals draadloos internet, Internet televisie en NAS- systemen (Network Attached Storage). Het gebruik van een netwerk speelt in steeds meer huisgezinnen een centrale rol.Onderzoekbureaus zoals Gfk stellen vast dat veel consumenten de stap zetten naar degelijke, gemakkelijk te installeren thuisnetwerken om hun multimediawensen in te lossen. Ingaand op die trend, onthult devolo enkele nieuwe producten die je thuisnetwerk kunnen vervolledigen. De dLAN® 85 HSmini vervangt sinds september de dLAN® Highspeed Ethernet II. Met de dLAN® 200 AV Wireless N levert devolo een upgrade van dLAN® 200 AV Wireless G, en de gloednieuwe software dLAN® Cockpit zorgt ervoor dat al deze adapters in een handomdraai geïnstalleerd kunnen worden. Tot slot pakt devolo uit met een nieuwe productcategorie: de Vianect® AIR TV, een unieke netwerk streaming oplossing op basis van draadloze USB.

dLAN 85 HSminiDe nieuwe dLAN® 85 HSmini is klein, snel en betrouwbaar. Dankzij de eenvoudige Plug&Play-installatie verbind je alle netwerkapparaten, van computers tot spelconsoles, met elkaar en met het Internet. De dLAN® 85 HSmini haalt een maximale gegevensoverdracht van 85 Mbps en is daarmee de ideale oplossing voor het uitbouwen van een thuisnetwerk waarmee je je bestanden kan delen en je muziek kan streamen. Deze dLAN® 85 HSmini vervangt de dLAN® Highspeed Ethernet II en is compatibel met andere HomePlug 1.0-adapters van devolo (compatibel met de 85Mbps-adapters en neerwaarts compatibel met de 14 Mbps-adapters).

De devolo dLAN® 85 Hsmini is nu verkrijgbaar in de winkel en heeft een adviesprijs van 44,90 EUR. De starter kit met twee adapters (79,90 EUR) en de network kit die drie adapters telt (109,90 EUR), zijn eveneens beschikbaar.

dLAN® 200 AV Wireless N

Wie een optimale netwerkconnectiviteit wil om alle laptops, smartphones en spelconsoles in huis met elkaar te verbinden, kiest voor de devolo dLAN® 200 AV Wireless N. Deze dLAN® 200 AV Wireless N combineert drie verschillende netwerkprotocollen in één apparaat. Dankzij zijn WLAN 802.11n-standaard haalt de netwerkadapter bij draadloze verbindingen snelheden tot 300 Mbps. Voor de andere verbindingsmogelijkheden (dLAN®) haalt het apparaat een dataoverdracht van zo’n 200 Mbps. Met deze hoge snelheden kan de dLAN® 200 AV Wireless N HD-video streamen over het netwerk zonder dat daarbij ingeboet wordt op de beeld- of geluidskwaliteit.

Omdat deze netwerkadapter een 3-in-1-oplossing is, kan hij elk stopcontact omtoveren tot een WLAN-accesspoint. Dankzij de dubbele antenne gebaseerd op MIMO- technologie (Multiple Input - Multiple Output technologie) maakt hij komaf met verbindingsproblemen door slechte ontvangst. Via de ingebouwde switch kan je tot drie apparaten in LAN aansluiten. De adapter kan via het elektriciteitsnet afstanden tot 300 meter overbruggen zonder verlies van overdrachtssnelheid. dLAN® 200 AV Wireless N is compatibel met alle producten in het dLAN® 200 AV-gamma van devolo.

De devolo dLAN® 200 AV Wireless N is nu verkrijgbaar voor een adviesprijs van 99,90 EUR. Bovendien wordt het apparaat ook aangeboden als starter kit, samen met met de dLAN® 200 AVmini voor 149,90 EUR.

dLAN® Cockpit

dLAN® Cockpit is een softwarepakket dat je helpt je dLAN®-thuisnetwerk in een handomdraai te installeren. devolo is de eerste powerlinefabrikant die een dergelijk softwarepakket lanceert.

dLAN® Cockpit is een statusmonitor voor het Powerline-netwerk. De grafische interface toont de verbindingssnelheid van alle adapters in het dLAN®-netwerk. Hierdoor kan je direct zien hoe snel de dLAN®-gegevensoverdracht is tussen b.v. het bureau en de woonkamer.

Daarnaast kan dLAN® Cockpit ook gebruikt worden om adapters te configureren en firmware updates uit te voeren. dLAN® Cockpit is geschikt voor alle dLAN® 200 AV-apparaten en is beschikbaar als gratis download of via de meegeleverde cd. dLAN® Cockpit is compatibel met alle huidige besturingssystemen van Microsoft (Windows XP, Vista en 7). Versies voor Mac OS X en Linux volgen begin 2011.

Wie de dLAN® Cockpit wil downloaden, surft naar: www.devolo.de/downloads/software/software-dlan-cockpit-v1.exe

Vianect® AIR TV

Naast haar klassieke dLAN®-productlijn pakt devolo ook uit met een nieuwe productcategorie: Vianect®. Dit is een unieke netwerkstreaming-oplossing op basis van draadloze USB-technologie.

"Met de Vianect® AIR TV kan je alle multimedia in HD-kwaliteit doorsturen van je PC of Mac naar LCD, LED of plasma-tv. Je bekijkt alle HD- video’s, YouTube clips, vakantiefoto’s en allerhande online content in uitstekende kwaliteit op je HD-scherm", zo verklaart Tom Demets, sales manager bij devolo Benelux. De Vianect® module sluit je aan op je computer via de USB-ingang en de draadloze module verbind je met je LCD, LED of plasma televisie via de HDMI- of VGA-aansluiting.

devolo Vianect® AIR TV is nu verkrijgbaar in de winkel en heeft een adviesprijs van 149,90 EUR.

devolo ondersteunt ontwikkeling Smart Grid-oplossing

devolo neemt deel aan het innovatieve EU Smart Grid-project en bevestigt daarmee haar ambitie om verder te investeren in de toekomst van de energie-industrie.

Door de toename van het aantal kleine aanbieders van zon- of windenergie is er een decentralisatie in de energiemarkt ontstaan. Via het Smart Grid-project wil men deze gedecentraliseerde netwerken optimaal benutten en pieken in het energienet vermijden. Met oog op de toekomst hebben zowel particuliere als zakelijke klanten van de energieleveranciers baat bij het ontwikkelen van deze innovatieve technologie.

devolo kan een mooie bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een elektronische communicatie-oplossing dankzij haar expertise in het ontwikkelen van vernieuwende powerline-toepassingen. De uitkomst moet een gemakkelijk te installeren en kostenefficiënte verbinding tussen het verdeelcentrum en de meter bij de consument thuis bieden.

Het Smart Grid project is een initiatief van de Europese Unie in samenwerking met 12 verschillende technologiebedrijven en universiteiten, zoals de gerenommeerde University of Technology van Dresden en het energiebedrijf Vattenfall Europe.