Onderneming / 24.08.2004

Persbericht - Er zit meer in uw electriciteitsnet dan u denkt

devolo, internet en netwerkverbindingen via elk stopcontact in huis. devolo AG heeft sinds kort bizz-in-motion aangesteld als verkoop- en marketingkantoor voor de Benelux. devolo biedt een ruime reeks toepassingen die de reeds in huis aanwezige elektrische bedrading omtoveren tot een intern computernetwerk voor datatransmissie.

De oplossing is reeds in muren ingebouwd

Het verbinden van meerdere pc’s op zich vormt eigenlijk geen probleem meer. Maar toch gaat dit vaak gepaard met omslachtige en ontsierende veranderingen: er worden extra gaten geboord in de muren of er worden allerlei lelijke kabels gelegd.

De MicroLink dLAN (direct Local Area Network)-producten van devolo bieden voortaan een goedkope en flexibele oplossing. Het principe is eenvoudig : het reeds bestaande 230-volt stroomnet wordt gebruikt om op een bijzonder makkelijke manier binnenshuis data te ontvangen en te verzenden. Zo maakt MicroLink dLAN van de reeds in huis aanwezige elektrische bedrading een computernetwerk voor datatransmissie.

Jos Helewaut, verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van devolo in de Benelux : "Het product is afkomstig uit Duitsland waar het intussen een gigantisch succes is. De stabiliteit, het installatiegemak en het bestaan van een lokaal supportnummer zijn naast de zeer competitieve prijs de voornaamste troeven van dit product.

Een groot aantal toepassingen voor een bijzonder brede doelgroep

Het devolo dLAN-gamma biedt oplossingen voor specifieke toepassingen. Daarbij denkt men in eerste instantie aan het aan elkaar koppelen van 2 pc’s via het lichtnet (MicroLink dLAN Ethernet/MicroLink dLAN USB). Wat het product interessant maakt, is dat men de internettoegang kan delen tussen de verschillende netwerkcomputers. De ideale oplossing voor menig gezin, waar vader of moeder de e-mails kan bekijken in de werkkamer, terwijl zoon of dochter gebruik kan maken van de ADSL-verbinding om te surfen op het net of om een spelconsole (zoals Playstation of X-box) te integreren in het dLAN-netwerk.

Maar er is meer: dankzij MicroLink dLAN Audio kan men via het bestaande elektriciteitsnet ook muziek en spraak door het hele huis verspreiden – zonder extra kabels te trekken. De muziek van de hifi-installatie in de huiskamer wordt via het stroomnet doorgestuurd naar de luidsprekers in de keuken, badkamer of slaapkamer.

De doelgroepen zijn eigenlijk niet te tellen, vindt Jos Helewaut: "Met deze waaier aan toepassingen denken we in eerste instantie natuurlijk aan de consument, maar de dLAN-toepassingen reiken veel verder. Ze zijn ook uitermate geschikt voor bedrijfsmatig of industrieel gebruik : denk bijvoorbeeld aan een advocatenkantoor dat gevestigd is in een historisch pand, waar het moeilijk of zelfs onmogelijk is om uitgebreide kabelnetwerken te leggen."

Maar ook voor het koppelen van kassasystemen, mobiele terminals of automaten bieden de dLAN-producten van devolo, die gebaseerd zijn op de beproefde Home-Plug-technologie, een eenvoudige en efficiënte oplossing.